Amire jó: ha x év x hónapjában vagyunk, hol tartok a tervhez képest? (és hogy hozhatom be a lemaradást?)
Óravázlat
Szempont a könnyen kezelhetőség (pl A4, csak egyik oldal, betűméret..) és a megfelelő tagolás (egy pillantást rávetve máris tudjuk, hol tartunk).
Elkészítés módja:
1.: a tkv vonatkozó részének átolvasása (nyomdahibák után tapogatózás és tudásfrissítés)
2.: saját gondolatmenet és a tankönyvi gondolatmenet összevetése (a saját fontosabb)
3.: óravázlat-írás
- - általános hiba az 1. és 3. pont egyszerrei alkalmazása
- - formai jegyek: táblázatos vagy másmilyen
- - tartalmi jegyek:
- tematikus egységek (=vázlatpontok) megnevezése, azon belüli esetleges résztémáké is. A gondolatmenet rögzítése.
- ezekhez tartozó tényinformációk feltüntetése (évszám, fogalom, helynév, név - a legtriviálisabbaké is, rövidzárlatot elkerülendő)
- technikai infók (oldalszám, eszközök)
- módszertani infók, munkamódszer. pl csoportmunka, ehhez: hány fős, hány db, milyen alapon szerveződő, milyen feladatot megoldandó.
5.: az idő. (formátum: nem tevékenységenként x perc, hanem az óra x. és y. perce között)
6.: esetleges időfelesleg kitöltésére alkalmas tevékenységek felsorolása (kérdésfeltevés az órával kapcsolatban, következő óra belengetése, de leginkább: bájos anekdota mesélése, ami nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de itt mégis belefér)
Óratípusok
1.: új ismeretet feldolgozó
- tankönyvi lecke tanítása
- forráselemzés
- félévente 1-3 óra szükséges, amikor más nem történik
- pl hosszabb forrást nem elég töredékeiben ismerni (Hamurappi, Aranybulla), önálló tevékenykedtetés
- forrás megválasztása: mire jó, hova akarok általa eljutni, mikor tanítandó az anyagon belül (Augustus-önélet, Rákóczi-kiáltvány)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése