2012. október 26., péntek

A történelemtanítás elmélete 2012. X. 26.


1         Modulzáró vizsga

1.      választandó: ókorból 2 tétel
2.      középkor, kúk, újkor 4-4-4 tétel
3.      20.sz. 6 tétel

2         Tantervek

1.      Struktúrák
1.1.   lineáris (12 év alatt egyszer végigmenve a történelmen, az ókorra több időt hagyván)
1.2.   koncentrikus (alap- és középfokon is megtanítva az anyagot 8+4 osztályos rendszerben, másodszor jóval részletesebben)
1.3.   spirális
1.3.1.     történelemben kevésbé alkalmazható, mint a matekban
1.3.2.     egy témakör újra és újra előkerül, az adott életkornak megfelelő plusz hozzátételekkel.

2.      társadalomismeret: túlegyszerűsített tanítás = torzítás. Utána a középiskolai szintű részletesítést nehezebb megértetni, mintha egyből összetetten tanulnák meg a fogalmakat a 11 évesek
3.      természettudomány: információ lehet egyszerre egyszerű ÉS igaz is. /Lászayné véleménye/

3         Európai tantervtípusok

1.      első tanterv akkor jön létre, amikor (1): az állam (2): mint megrendelő készíti az iskoláknak. (=felvilágosodás)
2.      típusok
2.1.   kontinentális (előíró jellegű): sok előírás, betartatás-ellenőrzés
2.1.1.     francia típusú
2.1.1.1.           országosan egységes, központosított
2.1.1.2.           in: D-Eu, Fro, Belgium, Mo, Skandinávia
2.1.2.     német/porosz típusú
2.1.2.1.           tartományi szinten egységes (tanítási idő, tankönyvek is eltérnek tartományonként)
2.1.2.2.           in: Némo, Aut, Svájc
2.1.3.     K-Euban rigorózusabb a szocializmus idején: minden kötelezően előírva, mindenre vonatkoztatva (pedagógiai módszerek, tankönyvek, ideológia, …)
2.2.   angolszász (liberális)
2.2.1.     in: NBr, Holl, Dánia
2.2.2.     eredetileg nincs tanterv, csak kimeneti követelmények (vizsgaszabályzat).
2.2.3.     de a 20. század eleji reformpedagógiai irányzatok túl lazán álltak hozzá (gyereket csak arra tanítják, ami iránt ab ovo érdeklődik, pl ha nem akar írni, akkor nem kell megtanulnia) à keret-/alaptanterv minimálszabályozása, amit iskolánként azzal bővítenek, amivel csak akarnak.
2.2.3.1.           Magyarországon az 1990-es NAT is ilyen volt

4         Tankönyvek

1.      Oktatási célokat szolgáló, adott szakterülethez, szaktudományhoz kapcsolódó mű” TEHÁT nem egyenlő a szakmonográfiával, mert
1.1.   célkorosztálynak megfelelő szinten dolgozza fel a témát
1.2.   ß fontos, hogy kinek  készül, ki fogja olvasni
1.3.   struktúrája is más
1.4.   célzatos ábrák, térképek, grafikonok tarkítják
2.      óhatatlanul lemaradással küzd a naprakész infók terén. Konzervatív műfaj. Aktualitások bevonását a tanárra bízza.
3.      Amit a tudomány megcáfolt, az már ne legyen benne.

Nincsenek megjegyzések: