1 Modulzáró vizsga
1. választandó:
ókorból 2 tétel
2. középkor,
kúk, újkor 4-4-4 tétel
3. 20.sz.
6 tétel
2 Tantervek
1. Struktúrák
1.1. lineáris
(12 év alatt egyszer végigmenve a történelmen, az ókorra több időt hagyván)
1.2. koncentrikus
(alap- és középfokon is megtanítva az anyagot 8+4 osztályos rendszerben,
másodszor jóval részletesebben)
1.3. spirális
1.3.1. történelemben
kevésbé alkalmazható, mint a matekban
1.3.2. egy
témakör újra és újra előkerül, az adott életkornak megfelelő plusz
hozzátételekkel.
2. társadalomismeret:
túlegyszerűsített tanítás = torzítás. Utána a középiskolai szintű
részletesítést nehezebb megértetni, mintha egyből összetetten tanulnák meg a
fogalmakat a 11 évesek
3. természettudomány:
információ lehet egyszerre egyszerű ÉS igaz is. /Lászayné véleménye/
3 Európai tantervtípusok
1. első
tanterv akkor jön létre, amikor (1): az állam (2): mint megrendelő készíti az
iskoláknak. (=felvilágosodás)
2. típusok
2.1. kontinentális
(előíró jellegű): sok előírás, betartatás-ellenőrzés
2.1.1. francia
típusú
2.1.1.1.
országosan egységes, központosított
2.1.1.2.
in: D-Eu, Fro, Belgium, Mo, Skandinávia
2.1.2. német/porosz
típusú
2.1.2.1.
tartományi szinten egységes (tanítási idő,
tankönyvek is eltérnek tartományonként)
2.1.2.2.
in: Némo, Aut, Svájc
2.1.3. K-Euban
rigorózusabb a szocializmus idején: minden kötelezően előírva, mindenre
vonatkoztatva (pedagógiai módszerek, tankönyvek, ideológia, …)
2.2. angolszász
(liberális)
2.2.1. in:
NBr, Holl, Dánia
2.2.2. eredetileg
nincs tanterv, csak kimeneti követelmények (vizsgaszabályzat).
2.2.3. de
a 20. század eleji reformpedagógiai irányzatok túl lazán álltak hozzá (gyereket
csak arra tanítják, ami iránt ab ovo érdeklődik, pl ha nem akar írni, akkor nem
kell megtanulnia) à keret-/alaptanterv minimálszabályozása, amit
iskolánként azzal bővítenek, amivel csak akarnak.
2.2.3.1.
Magyarországon az 1990-es NAT is ilyen volt
4 Tankönyvek
1. „Oktatási célokat szolgáló, adott
szakterülethez, szaktudományhoz kapcsolódó mű” TEHÁT nem egyenlő a
szakmonográfiával, mert
1.1. célkorosztálynak
megfelelő szinten dolgozza fel a témát
1.2. ß
fontos, hogy kinek készül, ki
fogja olvasni
1.3. struktúrája
is más
1.4. célzatos
ábrák, térképek, grafikonok tarkítják
2. óhatatlanul
lemaradással küzd a naprakész infók terén. Konzervatív műfaj. Aktualitások
bevonását a tanárra bízza.
3. Amit
a tudomány megcáfolt, az már ne legyen benne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése